W życiu i w biznesie chcemy być postrzegani jako osoby wiarygodne i dotrzymujące słowa. Niestety, zwłaszcza w coraz bardziej niepewnych czasach, czasami trudno jest złożyć precyzyjna obietnicę, a potem jeszcze trudniej jej dotrzymać. Na pewne sytuacje nie mamy wpływu, ale istnieją sposoby, by dawać poczucie bezpieczeństwa i tak stawiać warunki lub obietnice, by móc się z nich wywiązać.
Informuj o etapach
Nawet jeśli nie wiesz ile będą trwały poszczególne działania i cały projekt, możesz umówić się, np. Z klientem, że będziesz informować go, kiedy zakończy się jakiś etap, albo kiedy opracujecie dokumenty. Wtedy kontakt będzie częstszy, a klient choć nadal nie będzie wiedział, na kiedy przewidywany jest koniec prac, będzie miał świadomość, że np. zostało zakończone 5 etapów z 11.
Ustal punkty kontrolne
Jeśli umawiasz się z kimś, ale wcześniej masz inne spotkanie, które nie wiesz ile potrwa, zamiast przekładać kolejne po 5 razy, umów się, że zadzwonisz jak skończysz i wtedy potrzebujesz np. pół godziny na dojazd. Podobnie, gdy obywasz długą podróż, możesz dać znać, kiedy będziesz konkretną liczbę kilometrów przed danym miastem.
Deklaruj czynności, a nie efekty
Często mamy tendencję do obiecywania, że coś komuś „załatwimy”, a w rzeczywistości nie wszystko jest zależne od nas, bo wymaga czyjejś zgody, zainteresowania tematem, dostępności jakiejś rzeczy i wielu innych. Zamiast tego lepiej obiecać, co konkretnie możemy zrobić, a co jest zależne w 100% od nas, np. zadzwonić i zapytać.
Informuj najszybciej jak się da
Jeśli coś nie idzie zgodnie z planem, pojawiają się trudności, opóźnienia, zamiast czekać na cud, lepiej będzie od razu poinformować drugą osobę, by wiedziała, że może liczyć się z opóźnieniami.