W ostatnich latach sztuczna inteligencja oraz systemy generujące język GPT zdobyły ogromną popularność. Ich rozwój zdominował rynek szkoleń, usług, a także konferencji i przemówień. Wielu specjalistów zastanawia się, czy sztuczna inteligencja jest w stanie zastąpić ich pracę i ile czasu minie, zanim ich stanowiska zostaną zautomatyzowane.

W tym artykule przedstawię Ci kluczowe działania, które narażają nas na ryzyko zastąpienia przez AI oraz jak uniknąć tego niebezpieczeństwa.

Rutynowe powtarzanie czynności

Pierwszym elementem, który naraża nas na zastąpienie, jest wykonywanie powtarzalnej pracy. Wiele usług i działań wymaga powtarzalności, takich jak produkcja dóbr i usług, czy działania na produktach w branży beauty. Jednak, jeśli proponujemy rozwiązania i oferujemy wiedzę w sposób powtarzalny, bez uwzględnienia indywidualnych potrzeb klientów, istnieje większe ryzyko zastąpienia naszej pracy przez AI. Dlatego ważne jest, aby dostosować nasze usługi do konkretnych potrzeb klientów i zapewnić im indywidualne podejście.

Niesłuchanie klienta

Drugim aspektem, który może przyczynić się do zastąpienia naszej pracy przez AI, jest niesłuchanie naszych klientów i kontrahentów. AI i systemy chatbotów GPT skupiają się wyłącznie na potrzebach osób, którym oferują rozwiązania. Jeśli nie słuchamy uważnie potrzeb naszych klientów i skupiamy się na sobie, na naszej renomie i osiągnięciach, zamiast na rezultatach klienta, istnieje ryzyko, że wybiorą oni rozwiązania oferowane przez SI. Dlatego ważne jest, aby skoncentrować się na klientach, pomagać im rozpoznać ich potrzeby i dostosowywać nasze usługi do ich oczekiwań.

Brak osobowości

Trzecim aspektem, który może przyspieszyć zastąpienie naszej pracy przez AI, jest brak osobowości. Obecnie AI i chatboty GPT nie posiadają unikalnego stylu i osobowości. Są w stanie dostosować się do każdej sytuacji, ale brakuje im oryginalności i ludzkiego czynnika. Jeśli chcemy zbudować swoją pozycję i markę w branży, musimy wyróżnić się spośród konkurencji i pokazać naszą osobowość i charakter. Jeśli nie uda nam się to, nasza wartość skoncentruje się wyłącznie na tym, co robimy, co może prowadzić do szybszego zastąpienia naszej pracy przez AI.

Brak inwestycji w markę osobistą

Czwartym aspektem, który warto wziąć pod uwagę, jest brak inwestycji w swoją markę osobistą i reputację. Nie ulega wątpliwości, że aby wśród swojej grupy docelowej stać się osobowością i być docenianym za swój unikalny styl, potrzebna jest inwestycja zarówno jeśli chodzi o czas, jak i pieniądze. Bez odpowiedniej strategii, systematycznej komunikacji i relacji budowanych z interesariuszami, ludzie zaczną dostrzegać wyłącznie efekt końcowy Twojej pracy, a ta prawdopodobnie częściowo może być wykonana przez maszynę.

Jeśli chcesz stać się marką odporną na zastąpienie przez sztuczną inteligencję, potrzebujesz dać swoim klientom coś więcej niż tylko finalny efekt swojej pracy. Słuchanie klienta i budowanie dialogu, pokazywanie osobistej historii i tworzenie unikalnej marki osobistej, to elementy, których sztuczna inteligencja nie jest w stanie naśladować, a klienci są skłonni za to zapłacić.