5 praktyk transparentnej komunikacji na 2021 rok

Nowy rok zawsze sprzyja nie tylko postanowieniom, ale i wyznaczaniu trendów i prognoz na kolejny rok. Choć rok 2020 pokazał nam, że plany niewiele mają wspólnego z rzeczywistością, to Amerykański Instytut RepTrack, jak co roku wydał rekomendacje dotyczące budowania reputacji przedsiębiorstwa. Większość z nich daje się zastosować zarówno w przypadku budowania reputacji osobistej jak i organizacji. 

Pozostawaj w ciągłym kontakcie.

Miniony rok przede wszystkim obfitował w liczne zwroty akcji i ciągłe poczucie niepewności. Na przestrzeni ostatnich lat zostaliśmy już przyzwyczajeni do nieustannego poczucia kontroli od oglądania ulubionych filmów o dowolnej porze, wybierania spośród tysięcy propozycji, przez powiadomienia o każdej zmianie statusu przesyłki, aż po przewidywalną codzienność. W 2020 roku rzeczywistość zmieniała się z dnia na dzień, nowe zakazy, obostrzenia, przepisy, zamykane i otwierane całe branże oraz granice między państwami. Do tego kwarantanna, nowe regulacje albo ich brak… wszystko to sprawia, że twoje otoczenie może czuć się niepewnie. W takich realiach nie można ograniczać komunikacji wyłącznie do sytuacji, kiedy czegoś potrzebujesz, albo chcesz przekazać coś ważnego. Pozostawanie w stałym kontakcie pozwala nie tylko umacniać relacje, ale także budować wiarygodność i zaufanie. 

Wykorzystuj obecność w tradycyjnych mediach.

Ostatnie lata dawały znaczną przewagę własnym środkom komunikacji, na popularności zyskiwały blogi, kanały na YouTube i podcasty, jednak w czasach, kiedy każdy może publikować wszystko, a Facebook co roku usuwa miliardy fałszywych kont i zalewa nas fala fake newsów – własne kanały tracą na wiarygodności. Ponieważ zaufanie i wiarygodność stają się dziś ważnym kapitałem warto w przypadku firm i organizacji wykorzystywać do promocji tradycyjne media o uznanej renomie. Nie mówię tu o kupowaniu statuetek czy artykułach sponsorowanych tworzonych niczym hymn pochwalny dla organizacji. Komunikacja z dziennikarzami staje się dziś ważniejsza w budowaniu wiarygodności niż współpraca z influencerami z Instagrama czy blogerami. 

Przygotuj ludzi na zmianę.

Jedna z najprostszych technik budowania reputacji i zaufania to składanie obietnic i ich dotrzymywanie. W tak zmiennych czasach jak obecne bywa to jednak trudne i nawet przy pełnym zrozumieniu ze strony interesariuszy, ciągłe usprawiedliwianie się jest zawsze niezręczne i niekomfortowe. Przy dużym stopniu niepewności warto być przygotowanym na różne scenariusze i przedstawiać je interesariuszom. Określić, jak wygląda główny plan i w jaki sposób może się zmienić w zależności od okoliczności. Kluczowe dla utrzymania reputacji jest bycie wiernych swoim wartościom i respektowanie ich w działaniach adekwatnych do sytuacji. Jeśli wartością jest dla Ciebie np. odpowiedzialność i stawiasz sobie za cel stabilne zatrudnienie dla pracowników, możesz robić wszystko, by pozyskiwać nowych klientów, ale kiedy branża stanie się mniej rentowna, przebranżowienie lub wdrożenie nowych usług stanie się przejawem odpowiedzialności za przyszłość pracowników. 

Bądź transparentny i empatyczny w komunikatach.

Oczywistym jest, że każdy biznes i organizacja w pierwszej kolejności odpowiedzialni są za siebie i swoich interesariuszy ( pracowników, kontrahentów, partnerów biznesowych czy właścicieli). W czasie kryzysu wiele firm zmuszonych jest do podejmowania decyzji, które by zabezpieczać interesy jednych grup, narażają na stratę inne grupy. Podejmując określone kroki, zwłaszcza negatywne w skutkach dla określonych osób, warto wykazać się empatią i w sposób możliwie jasny i transparenty wyjaśnić powody takich a nie innych decyzji. 

Nie wypowiadaj się na każdy temat.

To wskazówka skierowana specjalnie w stronę naszego polskiego wychowania, że trzeba odpowiadać na pytania. Jako Polacy mamy manierę wypowiadania się na każdy temat. Chyba zostaje to z czasów szkolnych, że kiedy ktoś zadaje pytanie, nie wolno odpowiedzieć „nie wiem” i tak w dorosłym życiu wypowiadamy się na temat chorób, szczepionek, uchodźców, zmian klimatycznych, decyzji politycznych… dosłownie wszystkiego. Aby dbać o swoją reputację warto zostawić wypowiedzi na temat covid epidemiologom i lekarzom, niech każdy mówi o tym, na czym się zna, nawet jeśli inny temat jest w tym momencie bardziej nośny i wzbudza większe emocje. 

Jeśli chcesz lepiej planować  i zacząć nad nią pracować w usystematyzowany sposób, by zarabiać na swoim nazwisku – zamówi i przeczytaj moją pierwszą książkę „Osobista reputacja – jak budować markę w dobrym stylu”. Książka dostępna jest w salonach Empik i na onepress.pl https://onepress.pl/ksiazki/osobista-reputacja-jak-budowac-marke-w-dobrym-stylu-ewa-wilmanowicz,osorep.htm#format/d

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *