Jak stawiać cele związane z reputacją

Każdy nowy etap w życiu wzmaga w nas wiarę, że wszystko możemy zacząć od nowa i że teraz będzie lepiej. Obiecujemy to sobie idąc do nowej szkoły, pracy, rozpoczynając nowy związek albo przeprowadzając się do nowego domu lub mieszkania. Nowy rok to również nowy etap, a że dla wszystkich na świecie przychodzi w tym samym momencie – bardzo popularne są postanowienia noworoczne. Niektórzy narzekają, że postanowienia noworoczne nie działają, zupełnie jakby było to magiczne zaklęcie, które wypowiedziane o północy spełni wszystkie nasze marzenia bez jakiejkolwiek pracy, poświęceń i samodyscypliny.

Tymczasem koniec roku zwyczajnie sprzyja podsumowaniom, a na nowy warto mieć plan i pomysł. Najczęściej planujemy łatwe w wyobrażeniu sobie cele, jak nowy samochód, podróż w wymarzone miejsce albo wysportowana sylwetka. Mniej myślimy o własnej wiarygodności, samodyscyplinie czy reputacji. Aby ułatwić wyznaczanie celów związanych z reputacją przygotowałam pytań, na które warto odpowiedzieć.

Kto może Cię oceniać?

Wpływowość tym różni się od popularności, że bycie rozpoznawalnym przez szerokie grono nie jest tu obowiązkowe. Otaczają nas osoby o różnych poglądach, charakterach, marzeniach i wartościach, nie ma możliwości, by pozostawać wiernym swoim wartościom, realizować własną misję i jednocześnie dogodzić wszystkim. Bardzo często ludzie wokoło nie mają np. Wiedzy czy kompetencji by być w stanie ocenić Twoją jakość.

Zabytkowy XIX -wieczny kredens będzie prawdziwym skarbem w ocenie eksperta, ale dla innych będzie to stary rupieć, który trzeba zastąpić szafką z IKEI. Warto o tym pamiętać, za każdym razem, gdy zderzysz się z brakiem akceptacji dla swoich działań i opinii. Aby budować reputację, potrzebujesz jasno określić, kto jest Twoim interesariuszem, ma wpływ na Twoje życie i jesteś w stanie wpływać na niego. Zazwyczaj to około 20 – 50 osób, rodzina, przyjaciele, kluczowi klienci, pracownicy, szef, współpracownicy czy partnerzy biznesowi

Jak mają Cię oceniać?

Wiesz dlaczego trudno jest dać jeden przepis na zbudowanie reputacji? Bo każdy chce być oceniany inaczej w każdej z relacji. Jeden chce być oceniany jako surowy, wymagający szef, inny chce być przyjaciele, wspierającym liderem. Jeden ceni sobie opinię pracowitego i rzetelnego, inny woli uchodzić za sprytnego, leniwego i korzystającego z życia.

Różnice w wymarzonej ocenie dotyczą każdej z pełnionych ról – męża, żony, ojca, przyjaciela, pracownika, przedsiębiorcy i wielu innych. Aby wyznaczyć cele związane z reputacją potrzebujesz określić jak chcesz być oceniany w poszczególnych rolach. Np. Chcę by moi pracownicy oceniali mnie jako sprawiedliwego i kompetentnego szefa. Chciałbym, aby moje dzieci oceniały mnie jako kochającego i wspierającego ojca. Chciałabym, by moi klienci oceniali mnie jako profesjonalistę.

 

W czym przejawia się ocena Ciebie?

W realiach firmowych ocena może pojawić się w ankiecie lub w ramach oceny 360 stopni. W relacjach z bliskimi czy klientami nikt nie powie Ci „oceniam Cię jako godnego zaufania przyjaciela”, albo „oceniam Cię jako godnego naśladowania profesjonalistę”. Potrzebujesz zastanowić się w jaki sposób doświadczysz wymarzonej oceny, co zadzieje się, kiedy będziesz człowiekiem z reputacją. Być może zostaniesz zaproszony do nowego projektu, będziesz mieć więcej klientów, awansujesz albo poprawisz swoje relacje z bliskimi. Odpowiedź na to pytanie pozwoli Ci dodatkowo zbudować motywację do dbania o swoją reputację.

 

Co możesz zrobić, by być lepiej ocenianym?

Czas na konkretny plan działania. Mając określoną grupę interesariuszy i to, kim chcesz być w ich ocenie, potrzebujesz określić co musisz zacząć robić, co przestać robić, co robić częściej albo rzadziej niż teraz, aby zapracować na wymarzoną ocenę. Staraj się być tu jak najbardziej konkretny. Określenie „Będę bardziej wspierać swoich pracowników” jest mało precyzyjne, potrzebujesz w takiej sytuacji określić, co dokładnie zrobisz i jak się zachowasz, by Twoi pracownicy czuli się wspierani i oceniali Cię jako wspierającego szefa.

Jeśli chcesz lepiej wyznaczyć cele związane z reputacją i zacząć nad nią pracować w usystematyzowany sposób, by zarabiać na swoim nazwisku – zamówi i przeczytaj moją pierwszą książkę „Osobista reputacja – jak budować markę w dobrym stylu”. Książka dostępna jest w salonach Empik i na onepress.pl https://onepress.pl/ksiazki/osobista-reputacja-jak-budowac-marke-w-dobrym-stylu-ewa-wilmanowicz,osorep.htm#format/d

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *