Reputacja – czym właściwie jest?

Widzisz jak konkurencja pracuje dzięki reputacji za znacznie wyższe stawki, cieszy się uznaniem klientów, a kategorii zawodowej to najczęściej wymieniana nazwa albo nazwisko? Teoretycznie macie takie same usługi albo produkty, a jednak klienci, kontrahenci dostrzegają w nich to coś? 

Też chcesz być renomowanym dentystą, fryzjerem, prawnikiem, albo renomowaną firmą? Zastanawiasz się czym tak naprawdę jest reputacja? 

Czas dokładnie odpowiedzieć na to pytanie. 

Reputacja przez pewien czas postrzegana była wyłącznie w negatywnym kontekście, ponieważ w społeczeństwie komentowano jedynie utraconą reputację lub jej negatywny wymiar – ktoś oszukiwał, wykorzystywał pracowników, albo jego styl życia daleki był od przyjętych w społeczeństwie wartości etycznych. Dziś reputacja to kapitał, który możesz gromadzić zarówno indywidualnie jak i również jako organizacja. 

Reputacja to względnie trwały wynik zagregowanej oceny dotychczasowej działalności dokonywanej przez interesariuszy. 

Brzmi skomplikowanie? To rozłóżmy te definicję na części pierwsze. 

1. Subiektywny charakter

Każdy z interesariuszy dokonuje oceny człowieka, firmy w sposób indywidualny i według własnych kryteriów. Najczęściej im bardziej oferowana wartość jest zbieżna z oczekiwaniami, tym lepsza jest ocena. Jednak w przypadku firmy, jedni klienci bardzo docenią działania proekologiczne i sprawiedliwy handel, inni uznają to za zbędny koszt podnoszący cenę zakupu produktu lub usługi. Podobnie w przypadku osobistej renomy nie da się spełniać oczekiwań wszystkich. 

2. Ocena działalności

W tej części zawierają się 2 ważne kwestie, po pierwsze oceniać i wpływać na renomę danej firmy lub osoby mogą osoby, które realnie doświadczają kontaktu. 

Dla renomy marki samochodowej marginalne znaczenie będą miały opinie nastolatków na portalach społecznościowych, a bardzo ważne będą oceny płacących klientów i użytkowników samochodów. Po drugie wynik dotyczy działań, realnych dokonań i wcześniejszych zachowań, a nie obietnic lub kreowanego wizerunku. 

3. Zagregowana ocena

Na kapitał reputacji składają się różne grupy interesariuszy. W przypadku firmy najczęściej będą to pracownicy, klienci, kontrahenci, użytkownicy produktów lub usług. Firma, która zaspokaja potrzeby klientów, ale robi to kosztem pracowników, nie jest w stanie zbudować silnej renomy. Nie raz już firmy borykały się już z kryzysem marki pracodawcy, a to przekładało się na bojkot ze strony klientów i spadek obrotów. W przypadku osób grono interesariuszy może być zmienne: rodzina, przyjaciele, znajomi, partner/partnerka, współpracownicy, szef, podwładni, pracownicy i każda inna osoba, której ocena ma realny wpływ na nasze życie.

4. Względnie trwały wynik

Zbudowanie kapitału reputacji wymaga czasu. Na reputację osobistą lub firmy pracujemy nieustannie. O ile wizerunek lub popularność można zbudować szybko, budowanie renomy wymaga czasu i konsekwencji. Choć reputację buduje się latami, czasami jednym nieprzemyślanym działaniem można te reputację stracić, dlatego jest to względnie trwały kapitał. 

Henry Ford powiedział „Nie możesz zbudować reputacji na tym, co dopiero zamierzasz zrobić.” 

To stwierdzenie najlepiej oddaje charakter reputacji zarówno osobistej, jak i organizacji. 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *