3 poziomy strefy wpływu

Słyszysz opinie o innych osobach, że są wpływowe w określonym środowisku? W danej branży? 

Choć niewiele ludzi wie, kim te osoby są, to jednak mogą one naprawdę wiele? Los innych zależy od ich decyzji, ich działań i raczej trudno się z nimi osobiście spotkać. 

Chciałbyś stać się osobą wpływową?
Dziś przedstawię Ci 3 poziomy kształtowania własnej strefy wpływu. 

Wpływ na siebie 

Choć bycie wpływowym kojarzy nam się bardziej zarządzaniem innymi, to jednak pierwszy etap budowania wpływu dotyczy nas samych. Pomyśl ile razy obiecywałeś coś samemu sobie, że już czegoś nie kupisz, że zaczniesz wstawać o 6:00 rano, że zaczniesz biegać… Umiejętność wpływania na siebie pozwala przejąć kontrolę w zależnej od nas w pełni strefie, wpływać na nasze nawyki, najbliższe otoczenie, rozkład dnia. Często mam wrażenie, że na spotkanie łatwiej umówić się z bardzo aktywnymi osobami, które świadomie prowadzą kalendarz, niż z osobami, które raczej reagują na bodźce z zewnątrz i one nie potrafią mi powiedzieć, co będą robić za tydzień… ale znam osoby, które już umawiają się ze mną na kawę w hotelu przy lotnisku w Warszawie, na konkretną godzinę w kwietniu 2022.

Mogą wpływać na innych, bo wpływają na siebie i potrafią sobie dotrzymywać słowa. Czasem bywa gorzej, kiedy obietnice względem siebie składasz w obecności innych, oni nie czerpią z tego korzyści, ale opowiadasz o nowym biznesie, który już właściwie otwierasz, albo o wielkich zmianach w Twoim życiu, o nowym produkcie… a potem nic z tego nie wychodzi. Czy kiedy kolejny raz będziesz opowiadać o swoich planach… ktoś w Twoim otoczeniu się tym przejmie? Samokontrola i samodyscyplina czyli umiejętność wywierania wpływu na samego siebie to pierwszy krok do stania się osobą wpływową. 

Wpływ bezpośredni 

O wywieraniu pozytywnego wpływu na ludzi i czerpaniu z tego korzyści piszę w mojej najnowszej książce „Wpływowy menedżer. Strategie budowania wpływu i reputacji”, do której lektury serdecznie Cię zachęcam. Dziś powiem Ci o jednej zasadzie – zasadzie pierwszeństwa. Jest większa szansa, że ktoś zgodzi się na Twoją propozycję, niż że zaproponuje dokładnie to, czego chcesz.

Pomyśl, wiesz, że masz się spotkać ze wspólnikiem, ale odwlekasz to w czasie i liczysz, że skoro się nie odzywa to nie ma problemu. Ryzykujesz w ten sposób, że odezwie się na ostatnią chwilę w najmniej oczekiwanym momencie i Ty w poczuciu winy, ze nie załatwiłeś tego wcześniej zgodzisz się i pojedziesz w środku dnia na drugi koniec miasta. Jednak kiedy to Ty zadzwonisz jako pierwszy i zaproponujesz spotkanie w miejscu, gdzie masz już wcześniej umówione 2 spotkania, więc nie będziesz tracić czasu na dojazdy, a przyjście kolejnego gościa będzie naturalnie warunkowało terminowe zakończenie obecnej rozmowy, a Twój wspólnik się zgodzi, masz na niego wpływ i lepiej realizujesz swoje cele. 

Wpływ pośredni

Ludzie w Twoim otoczeniu będą w stanie dostosować się do Twoich warunków i w pewnym sensie zapłacić wyższą cenę, oddać Ci przysługę, coś załatwić, szanować Twój czas, dojechać we wskazane przez Ciebie miejsce, dotrzymywać słowa i wiele więcej, jeśli będziesz im do czegoś potrzebny. Nie, kiedy będziesz popularny, nie jeśli będziesz informować w mediach społecznościowych o każdym śniadaniu, wizycie w kawiarni i spacerze, nie kiedy będziesz mieć firmowe buty i koszulkę z wielkim nazwiskiem obcego człowieka (nawet jeśli jest znanym projektantem), tylko jeśli będziesz im potrzebny.

Czasami słyszę, że ktoś obraża się, że inni dzwonią lub piszą do niego, tylko kiedy jest im potrzebny. To naturalne. Troszczenie się o innych też daje nam poczucie bycia potrzebnym, poczucie satysfakcji, jeśli jesteśmy związani emocjonalnie to czyjeś samopoczucie wpływa na nasz stan emocjonalny. Zawsze szukamy kontaktu z drugim człowiekiem, kiedy jest nam do czegoś potrzebny. Potrzebujesz zatem dostarczać wartość w swojej strefie wpływu, (bo pamiętaj, że wpływ nie jest nieograniczony), tak aby ludzie w Twoim otoczeniu potrzebowali Cię nieustannie albo mieli świadomość, że mogą Cię potrzebować w przyszłości. 

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat budowania wpływu w biznesie i nie tylko, zapraszam Cię do lektury mojej najnowszej książki „Wpływowy menedżer. Strategie budowania przywództwa i reputacji”, gdzie znajdziesz wiele praktycznych porad i technik, które sama stosuję w pracy z klientami na spotkaniach, przy stole negocjacyjnym, wystąpieniach publicznych, konferencjach, eventach i budowania osobistej renomy w sieci. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *