Świat mknie do przodu, a my za sprawą dostępu do internetu i mediów społecznościowych, coraz więcej relacji zawieramy online. Nawiązywanie i utrzymanie kontaktów przez internet wymaga jednak innej taktyki niż tradycyjne metody. Oto sprawdzone strategie, które pomogą w budowaniu silnych relacji online, wspierając jednocześnie rozwój marki osobistej i pozycję w branży: 

Komentuj i reaguj na publikacje klientów i kontrahentów

Komentarze i reakcje to najlepszy sposób na wchodzenie w interakcje, bez szczególnego powodu i tematu. Interakcje na mediach społecznościowych, takie jak komentarze i reakcje, są fundamentem budowania relacji online. Regularne angażowanie się w dyskusje i wyrażanie zainteresowania publikacjami klientów oraz kontrahentów nie tylko zwiększa widoczność marki osobistej, ale także buduje poczucie wspólnoty. Pamiętaj, aby Twoje komentarze były autentyczne i przemyślane, co z pewnością zostanie zauważone i docenione. W ten sposób okazujesz zainteresowanie, przypominasz o sobie, a osoba, której publikacje komentujesz, otrzymuje powiadomienie z Twoim imieniem i nazwiskiem.

Pamiętaj o ważnych wydarzeniach i świętach branżowych

Święta powiązane z grupami zawodowymi to świetna okazja, by wysłać spersonalizowaną kartkę, nagrać krótkie video z życzeniami albo zadzwonić. Zwłaszcza w przypadku świąt branżowych, jest duże prawdopodobieństwo, że będziesz jednym z nielicznych. Znaczenie bezpośredniego kontaktu trudno przecenić. Wysyłając życzenia z okazji świąt branżowych czy ważnych wydarzeń, pokazujesz, że zależy Ci na relacji głębszej niż na powierzchownym poziomie. Personalizowane wiadomości, czy to w formie kartki, wideo, czy nawet krótkiego maila, mogą znacząco wzmocnić postrzeganie Ciebie jako lidera dbającego o relacje biznesowe.

Zaplanuj czas na spotkania na żywo

Jeśli jesteś w danym mieście, na konferencji, wydarzeniu biznesowym, możesz dokładnie zaplanować ten czas i zaproponować wspólne zjedzenie lunchu albo rozmowę przy kawie, jeśli nie masz takich możliwości – spotkanie online na 30 minut pomoże utrzymać relacje. Chociaż duża część naszych interakcji przeniosła się do świata wirtualnego, wartość spotkań twarzą w twarz wciąż jest dużo większa, pozwala lepiej się poznać i zbudować więź, lojalność oraz zaufanie. Planowanie spotkań na żywo, gdy okoliczności na to pozwalają, lub sesji online, jest doskonałym sposobem na pogłębienie relacji i pokazanie, że jesteś gotów zainwestować swój czas w daną osobę czy grupę. Tego rodzaju kontakt może być sporadyczny, bo jego efekty są bardziej trwałe.

Wysyłaj ciekawe materiały i raporty

Wysyłanie materiałów, które są ciekawe i przydatne dla odbiorcy, nie tylko przypomina o Twojej obecności, ale także stanowi dodatkową wartość. Raporty branżowe, artykuły czy nawet interesujące infografiki, które odpowiadają na potrzeby Twojej sieci kontaktów, mogą znacznie wzmocnić Twój wizerunek jako eksperta i autorytetu w danej dziedzinie. Ważne jest to, by były one ciekawe dla obdarowanego, a nie dla Ciebie, ale także by nie była to oferta sprzedażowa. Zrobisz jeszcze lepsze wrażenie, gdy wcześniej się z nim zapoznasz i prześlesz plik z osobistym komentarzem. 

Pielęgnowanie relacji online wymaga przemyślanej strategii, autentyczności i ciągłego zaangażowania. Stosując powyższe techniki, liderzy i eksperci mogą skutecznie rozwijać swoją markę osobistą, wzmacniając jednocześnie swoją reputację i pozycję w branży. Pamiętaj, że każda interakcja to szansa na budowanie głębszych relacji, które są fundamentem sukcesu w świecie biznesu, ale jednocześnie inwestycja czasu. Dlatego właśnie bardzo ważne jest dokładne definiowanie, kto jest kluczowym dla nas interesariuszem.