Podnosisz swoje kwalifikacje, doskonalisz kompetencje, analizujesz trendy w branży. Wszystko po to, by stać się prawdziwym specjalistą w swojej branży. Są jednak zachowania, które dyskredytują Twoją pozycję i obniżają reputację specjalisty.
Krytykowanie konkurencji
Bez względu na to, czy konkurencyjne firmy robią to lepiej niż Ty, czy gorzej, dowoływanie się bezpośrednio do jakości ich pracy źle wpływa na Twój wizerunek. Pokazuje, że odnosisz się krytycznie do innych osób, a przede wszystkim wzbudza negatywne emocje, które są kojarzone z Tobą. Jeśli chcesz pokazać różnice między ofertą konkurencji a Twoją, możesz zapytać czy klient weryfikował w innych ofertach: „Jak wygląda obsługa posprzedażowa?”, „Ile poprawek, w przypadku projektów i prac kreatywnych, zawiera usługa?”.
Koncentrowanie się wyłącznie na sobie
Jeśli ktoś mówi ciągle wyłącznie o sobie, o swoim doświadczeniu, swojej pozycji i swoich efektach, być może klient pozazdrości mu kariery, ale nie będzie czuł się ani zrozumiany, ani wysłuchany, a już z pewnością nie będzie wiedział, czy dana osoba jest w stanie rozwiązać jego problem. Reputację specjalisty należy budować na dialogu, pokaż zatem że jesteś w stanie rozwiązać ich problem.
Kupowanie społecznego dowodu słuszności
Polubienia, komentarze, obserwatorzy mogą być miarą użyteczności danej marki lub wiedzy specjalisty, ale tylko wtedy, gdy są PRAWDZIWE. Jeśli ktoś kupuje polubienia i komentarze, albo idzie krok dalej i płaci za statuetki rzekomo przyznane za wysoką jakość usług, podważa w ten sposób swoją wiarygodność.
Zmienność tematów i zbyt mocne podążanie za trendami
Zwłaszcza w branżach opartych na wiedzy, gdzie nie trzeba kupować nowych maszyn, inwestować w powierzchnie biurowe, często pojawia się pokusa, by „wyspecjalizować się” w tydzień w nowym temacie, który akurat wzbudza zainteresowanie: coaching i praca z emocjami w czasie pandemii, praca zdalna, budowanie związków, a zaraz potem zarządzanie finansami w czasie inflacji. Taka zmienność to chwilowe zainteresowanie i chwilowy zysk, ale jednocześnie utrata wiarygodności.
Obiecywanie nierealnych efektów
Czasem chęć pozyskania klienta jest tak duża, że specjalista jest gotowy obiecać wszystko, gwarantuje rezultaty, które w dużej mierze zależne są od samego klienta, albo swoją skuteczność na sukcesie JEDNEGO podopiecznego.